Tesla rend tous ses brevets publics, incroyable!

Par Julien Amado

Publié 2014/06/12 03:50PM

 
TESLA REND TOUS SES BREVETS PUBLICS INCROYABLE !
Usine Tesla et sa chaine de montageUsine Tesla et sa chaine de montageUsine Tesla et sa chaine de montageUsine Tesla et sa chaine de montageUsine Tesla et sa chaine de montageUsine Tesla et sa chaine de montageUsine Tesla et sa chaine de montageUsine Tesla et sa chaine de montage
 
Les marques automobiles, désireuses de préserver leur avance technologique et s'assurer une suprématie sur la concurrence déposent des brevets en masse chaque année. C'était également le cas de Tesla, qui profite d'une avance importante dans le domaine des autos électriques.
Par la voie d'un communiqué de presse, la marque vient de faire une annonce qui va faire l'effet d'une bombe. Elle renonce à son exclusivité sur ses propres brevets et autorise donc ses concurrents à utiliser la même technologie ! Une décision extrêmement rare dans le domaine industriel.

Le Président de Tesla, Elon Musk, explique son choix de la manière suivante :
"Dans l'entrée de l'entreprise Tesla, il y avait un mur recouvert de brevets, ce n'est plus le cas. Ils ont été enlevés dans l'esprit du mouvement "Open Source" pour faire avancer la technologie des voitures électriques.
Tesla a été créé pour accélérer l'avènement du transport durable. Mais déposer des brevets, c'est comme laisser des mines derrière nous pour inhiber les autres, ce qui est contraire à notre objectif. Nous avons créé des brevets par crainte que les grands constructeurs utilisent leur plus grande puissance pour submerger Tesla.
La triste réalité est à l'opposé. Les programmes de voitures entièrement électriques sont généralement de petite taille, voire inexistantes, constituant le plus souvent moins de 1% de leur production totale. Notre concurrence n'est pas les quelques autos électriques qui concurrencent Tesla. Ce sont l'énorme flot de voitures à essence qui sort chaque jour des usines du monde entier
."
Une décision courageuse, dont on ignore si elle va avoir des conséquences sur l'avenir de la marque.

Voici le texte original de Elon Musk publié ce matin sur son blog

Yesterday, there was a wall of Tesla patents in the lobby of our Palo Alto headquarters. That is no longer the case. They have been removed, in the spirit of the open source movement, for the advancement of electric vehicle technology.

Tesla Motors was created to accelerate the advent of sustainable transport. If we clear a path to the creation of compelling electric vehicles, but then lay intellectual property landmines behind us to inhibit others, we are acting in a manner contrary to that goal. Tesla will not initiate patent lawsuits against anyone who, in good faith, wants to use our technology.

When I started out with my first company, Zip2, I thought patents were a good thing and worked hard to obtain them. And maybe they were good long ago, but too often these days they serve merely to stifle progress, entrench the positions of giant corporations and enrich those in the legal profession, rather than the actual inventors. After Zip2, when I realized that receiving a patent really just meant that you bought a lottery ticket to a lawsuit, I avoided them whenever possible.

At Tesla, however, we felt compelled to create patents out of concern that the big car companies would copy our technology and then use their massive manufacturing, sales and marketing power to overwhelm Tesla. We couldn't have been more wrong. The unfortunate reality is the opposite: electric car programs (or programs for any vehicle that doesn't burn hydrocarbons) at the major manufacturers are small to non-existent, constituting an average of far less than 1% of their total vehicle sales.

At best, the large automakers are producing electric cars with limited range in limited volume. Some produce no zero emission cars at all.

Given that annual new vehicle production is approaching 100 million per year and the global fleet is approximately 2 billion cars, it is impossible for Tesla to build electric cars fast enough to address the carbon crisis. By the same token, it means the market is enormous. Our true competition is not the small trickle of non-Tesla electric cars being produced, but rather the enormous flood of gasoline cars pouring out of the world's factories every day.

We believe that Tesla, other companies making electric cars, and the world would all benefit from a common, rapidly-evolving technology platform.

Technology leadership is not defined by patents, which history has repeatedly shown to be small protection indeed against a determined competitor, but rather by the ability of a company to attract and motivate the world's most talented engineers. We believe that applying the open source philosophy to our patents will strengthen rather than diminish Tesla's position in this regard.

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Commentaire de Laëtitia Ludivine le 26 Juin 2014 à 20:57

We believe that Tesla, other companies making electric cars, and the world would all benefit from a common, rapidly-evolving technology platform.

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